31.3.2014

Matkahaaveita...


Näin keväällä, auringonvalon lisääntyessä minulla nousee matkakuume. Kesän ja syksyn osalta reissut ovat jo lyöty lukkoon, mutta silti haaveilen (toivottavasti) tulevista matkoistamme. Reissuiltani en niinkään hae rantalomakohteita, vaan enemmänkin haluan nähdä ja kokea kerralla mahdollisimman paljon... niin ja tietysti päästä kuvamaan. Olen siis enemmän kaupunkilomaturisti, kuin rantalomaturisti. Kesälomakohteelta tosin odotan näitä molempia, rantaa ja kaupunkia, talvella taas haluan mennä kaupunkeihin, joihin kesällä en "raaski" mennä, koska haluan kesäisin kohteelta kuitenkin varman auringon. Tästä Suomen kesästä kun aina ei tiedä.

Nuorempana kävin muutamassa kohteessa, jotka olivat rakennettu vain palvelemaan turisteja. Nykyään minua ei kiinnosta tällaiset kohteet ollenkaan. Niin ne asiat vain muuttuvat. Viime kesänä olimme Nizzassa ja kaupunki kyllä palveli täydellisesti tarkoituksiamme. En tunnusta itseäni enää auringonpalvojaksi, ehkä olen nykyään valveutuneempi (ja vanhempi ;)). Nizzassa kävimme yhden kerran rannalla "nauttimassa" auringosta, jaksoimme olla ehkä tunnin verran, sitten alkoi ahdistamaan. Ei ole minun juttuni enää.

Siksipä unelmakohteiden listasta puuttuukin nämä rantalomakohteet. En ole ikinä käynyt esimerkiksi Thaimaassa, enkä usko, että koskaan sinne lähden. En myöskään koe suurta hinkua lähteä Turkkiin tai Kreikkaan saati Bulgariaan. Mutta, näihin paikkoihin haluan vielä joskus matkustaa...

NEW YORK


Niin, suorastaan kliseinen New York. Olen käynyt nuorempana Amerikassa ja itseasiassa välilaskun teimme New Yorkiin. Lentokentällä olen siis jo käynyt, mutta sieltä matka jatkui Texasiin, tarkemmin Houstoniin. No, onhan siellä kaikki aivan toisenlaista, kuin täällä Suomessa. Kaikki on suuurempaa, ihmiset ehkä jopa teennäisen ihania. Sellaisen kuvan minä silloin siitä kaikesta sain, nyt tietysti näkisin asiat varmasti toisin. Texas on tunnettu alueena, jossa pyörremyrskyt riehuvat vuosittain aiheuttaen vahinkoa. Tällainen pyörremyrsky sivusi myös Houstonin. Silloin sain selityksen sille, miksi viemäriritilöiden aukoista mahtui baseball putoamaan. Vettä kun tuli, niin sitä myös tuli. Itseasiassa sitä tuli niin paljon, että parkkipaikka oli yksi suuri lätäkkö, kymmenen senttiä syvä sellainen. Palvelukulttuuri oli erinomaista, en esimerkiksi ollut tottunut siihen, että kassalla ostoksesi pakataan valmiiksi. Mutta New Yorkiin minä joskus haluan. Vähintään kahdeksi viikoksi. 

ISLANTI 









Tästä eksoottisesta kohteesta olen haaveillut kauan. Siis oikeasti k_a_u_a_n. Ystäväni kävi Islannissa jokunen kuukausi sitten, valokuvat nähtyäni matkakuumeeni kasvoi entisestään. Ystäväni vielä tietää taipumukseni intohimoiseen valokuvaukseen, joten hän osasi valita minulle oikeat sanat: "Noora, sä rakastuisit siihen paikkaan." Ehkäpä kevät tai myöhäinen kesä olisi oivallinen aika matkustaa tälle kauniin karulle saarelle.

LONTOO

Melkein hävettää myöntää, että en ole käynyt ikinä Lontoossa. Siis, kaikkihan ovat käyneet Lontoossa.... No en minä. Olen haaveillut Lontoosta 15-vuotiaasta saakka. Tein silloin maantiedon tunnille kattavan infon eri Euroopan kaupungeista ja Lontoo oli yksi niistä. NIin, maantietohan minulla oli 10, joten se kertoo jotain siitä, mistä tämä jatkuvati kytevä matkakuume oikein kumpuaa. Lontooseen haluaisin matkustaa ehdottomasti jouluna.

UUSI-SEELANTI


Tämä on ehkä eksoottisin kohde listallani. Minua ei houkuta pitkät lennot ja tähän saakka kohteemme ovatkin sijainneet kohtuullisen lentomatkan päässä. Uusi-Seelanti on kuitenkin aina ollut jollain tapaa kiehtovan erilainen. En tiedä maasta paljoakaan, mutta se siitä tekeekin niin kiehtovan. Tämäkin kohde vaatisi vähintään kahden viikon oleskelun, mielellään jopa kuukauden. Samaan reissuun pitäisi ehdottomasti sisällyttää myös Australia. Kerran kun sinne lähtee niin...

Sellaisia juttuja näin viikon alkuun. Minulla onkin vielä kerrottavana, kuinka hyväntekeväisyyshuutokaupan kävi. Pidän teitä vielä hetken jännityksessä ja kerron, kun saan lopullisen summan myydyistä hyväntekeväisyysmenuista. Tauluja huutokaupattiin yhden sijasta kaksi, tämä siis tuplasi odotukset ja myös tuloksen... ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti